top of page

De psychologie achter kleurgebruik en hoe dit de perceptie van een merk beïnvloed

Kleur is een belangrijk element binnen je branding. Het is veel meer dan enkel een esthetische keuze. Met een juiste kleurkeuze creëer je een instant connectie met je doelgroep.

Kleuren zorgen er namelijk voor dat de juiste emoties (herinneringen en gevoelens) naar boven komen en ze beïnvloeden bepaalde informatieverwerking. Ze zijn het eerste wat we ons herinneren van een merk. De kracht van kleur is dus zeker niet te onderschatten. Een goed palet zorgt ervoor dat jouw merk opvalt én wordt onthouden. Daarom is het belangrijk om kleuren te kiezen die goed aansluiten bij de kern en identiteit van je merk.



Kleurenpsychologie

Aan de hand van kleurenpsychologie kan je nagaan welke kleuren je best gebruikt om bepaalde gevoelens over te brengen en emoties te versterken.

Rood Het is een warme, intense kleur die een levendige en krachtige impact heeft. Rood wordt ook wel geassocieerd met mannelijkheid, beweging, energie, vuur of passie en met aanval en verovering. Het symboliseert ook urgentie en gevaar omdat deze kleur veel aandacht trekt. > Merken met rode kleuren: Coca-Cola, Nike, Netflix, You Tube


Roos Roos verwijst naar zachtheid, gevoeligheid en tederheid. Het is een typische meisjes- en babykleur. Daarom wordt het als bijzonder onschuldig en zuiver beschouwd. Het symboliseert fascinatie, joie de vivre en toewijding. Roos staat ook voor romantiek, extraversie en de wens om op te vallen.

> Merken met roze kleuren: Dunkin' Donuts, Airbnb, Roxy, Barbie


Oranje

Oranje staat voor jeugd, energie en levensvreugde. De kleur lijkt nog warmer dan geel en staat voor avontuurlijkheid, optimisme en gezelligheid. Oranje is ook een extravagante kleur die aanzet tot activiteit en inspireert tot sociaal gedrag,

> Merken met oranje kleuren: Hermès, Fanta, Nickelodeon



Geel

Het is de kleur van de zon en wordt hierdoor beschouwd als één van de vrolijkste, meest positieve kleuren. Geel staat voor warmte en goed humeur (denk maar aan smileys), ontwikkeling, streven naar vrijheid, nieuwsgierigheid, spontaniteit, openheid, verwachting en creativiteit. Geel is ideaal tegen depressieve stemmingen en kan zelfs het concentratievermogen verhogen.

> Merken met gele kleuren: McDonalds, Ikea


Groen

Groen is de kleur van de natuur en is daarom een symbool van het leven zelf, van natuurlijkheid, vruchtbaarheid, hoop en harmonie. In de marketing wordt groen vaak gebruikt als een teken van frisheid en gezondheid. Een sterk milieubewustzijn komt ook tot uiting in groen. Zo ook autoriteit, doorzettingsvermogen en autonomie. Groen ontspant en kalmeert.

> Merken met groene kleuren: Android, Heineken, Starbucks, Spotify


Blauw

Het is een koele, rustige en neutrale kleur. Blauw symboliseert zowel diepte (oceaan) als uitgestrektheid (horizon), zowel innerlijke vrede als harmonie, evenwicht en tevredenheid. Blauw staat voor welzijn en waarheid, ernst, eerlijkheid en vrijheid. Omdat velen het associëren met loyaliteit, betrouwbaarheid, empathie en vertrouwen, wordt het bijzonder vaak gebruikt in marketing en bedrijfslogo's. Blauw kan echter ook koel en afstandelijk overkomen.

> Merken met blauwe kleuren: Facebook, Pfizer, Ford, Visa


Paars In het verleden was paars voorbehouden aan de adel en hoge geestelijken. Het symboliseert dus macht en magie. Aan die geschiedenis dankt ze ook haar waardigheid, ingetogenheid, kwaliteit, luxe en authenticiteit. Soms wordt het geassocieerd met ijdelheid en ambitie. Op de meeste mensen heeft paars een kalmerend tot concentratie bevorderend effect.

> Merken met paarse kleuren: Hallmark, Milka, Yahoo


Bruin Verwijzend naar moeder aarde heeft het beslist iets gegrond. Bruin is een kleur met een uitstekende betrouwbaarheid en echtheid in zich. De warme verwijzing naar de natuur zorgt voor de nodige rust. Er heerst wel een gebrek aan afwerking of humor. Het geheel komt vaak zwaar over. Al is het zeker standvastig en stabiel.

> Merken met bruine kleuren: UPS, Nespresso, M&M

Grijs Deze kleur symboliseert neutraliteit en soberheid. Grijs is onopvallend, onverschillig, afstandelijk of zelfs somber. Tegelijkertijd kan grijs elegantie, autoriteit en bescheidenheid uitstralen. Daarom wordt de kleur ook beschouwd als een teken van een ernstig en stabiel persoon. De uitstraling van wijsheid, betrouwbaarheid, luxe en gedegenheid dankt ze aan de grijze ouderdomsharen. > Merken met grijze kleuren: Swarovski, Apple, Mercedes


Zwart

Zwart staat voor nacht en duisternis. Maar ook voor het onzekere, mysterieuze en bedreigende. Het is de meest voorkomende drukkleur, maar meestal enkel gebruikt voor letters. Het is een efficiënte kleur, die veiligheid, zekerheid, maar ook koudheid en onderdrukking symboliseert. Het kan dus ook afstandelijkheid, elegantie en waardigheid uitstralen.

> Merken met zwarte kleuren: Amazon, Chanel, Dior, James Bond.



Opmerking: De basisbetekenissen van kleuren zijn over het algemeen redelijk universeel, maar blijven toch ook cultureel gebonden. Zo associeren westerse landen de kleur groen bijvoorbeeld met landbouw, maar voor woestijnvolkeren gaat deze associatie natuurlijk helemaal niet op. Het is daarom belangrijk om voldoende kennis te hebben over uw doelgroep en te weten waarmee zij bepaalde kleuren doorgaans associeren.





bottom of page