Logo's zijn symbolen of kleine tekeningetjes die bestaan uit tekst en afbeeldingen, die ons helpen bij het identificeren van merken die we leuk vinden.

Waar komen logo's vandaag?
Het gebruik van logo's wordt vaak als een modern fenomeen beschouwd, maar mensen identificeren en onderscheiden zichzelf al honderden, zelfs duizenden jaren met emblemen en handtekeningen. De geschiedenis van logo's gaat terug tot oude familiewapens, hiƫrogliefen en symbolieken. Maar de eerste echte logo's ontwikkelden zich in de middeleeuwen (rond 1300 na Christus), omdat winkels en pubs bewegwijzering gebruikten om aan te geven wat ze deden.
De eerste moderne logo's namen hun intreden aan het begin van de 19e eeuw. Handbediende drukpersen maakten plaats voor op stoomkracht roterende persen, waardoor massaproductie van drukwerk mogelijk werd. Met de komst van kranten (en bijhorende advertenties) werd het visualiseren van je bedrijf onvermijdelijk. Een logo werd noodzakelijk om je zichtbaarheid te vergroten en je te onderscheiden van de anderen.
Eveneens kwam na de industriƫle revolutie ook de middenklasse tot stand. Voor het eerst hadden mensen die niet tot de hogere klasse van de samenleving behoorden een te besteden inkomen. Dit leidde tot een toename van winkel -en stadscentra. Terwijl bedrijven er zich vestigden en groeiden, evolueerde ook de nood aan een unieke branding.
Frank Mason Robinson ontwierp het Coca-Cola-logo in 1885, waarmee het moderne tijdperk van logo-ontwerp begon.

Dorstige pendelaars die van en naar het werk gingen konden rond de eeuwwisseling op zoek gaan naar een Coca-Cola-logo en even stoppen voor een fris drankje. Het logo van Coca-Cola blijft tot op heden een van de meest erkende merken ter wereld.
Meer weten over de geschiedenis van logo's, lees dan 'The history of logo's' by Karla Lant.
Waarom is een logo belangrijk?
Je logo is ƩƩn van de eerste dingen die potentiƫle klanten van jouw bedrijf zien. Daarom is het belangrijk dat je een goede eerste indruk schept, door met een professioneel logo naar buiten te komen. Belangrijk hierbij zijn volgende punten:
Zorg ervoor dat je logo voldoende uitstraalt wie je bent en wat je doet. Denk dus goed na over je USP en probeer dit te laten terug komen in je logo.
Zorg voor een logo waarmee je je onderscheidt van je concurrenten. 'Think out of the box', maar let erop dat je klanten je merk wel nog steeds voldoende begrijpen.
Zorg voor herkenbaarheid, waardoor je klanten onmiddellijk weten dat het over jouw bedrijf en/of producten gaat. Pas je logo (Ʃn branding) dan ook heel consistent toe. Alleen zo creƫer je een sterk merk.
Zorg voor vertrouwen bij je klant. Een logo dat er goed uit ziet, creƫert een beter vertrouwen naar een professionele service en hoge kwaliteit.
Investeren in een sterk logo loont dus zeker en vast de moeite en is de investering helemaal waard.
Heb je het gevoel dat je logo niet (meer) aan deze criteria voldoen, dan is het misschien tijd om eens aan een rebranding te denken. Weet je niet precies hoe je dit moet aanpakken?
Geen nood, ik help je graag verder!